Ανδρονίκη Νικολάου | Το ημερολόγιο του άγχους
311
post-template-default,single,single-post,postid-311,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-14.3,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Το ημερολόγιο του άγχους

Το ημερολόγιο του άγχους

Ο Σεπτέμβριος είναι ο πρώτος μήνας στο ημερολόγιο του άγχους αφού σηματοδοτεί όχι μόνο την επιστροφή στην ρουτίνα αλλά και την αύξηση της πίεσης που αισθανόμαστε. Θεωρείται από τους επαγγελματίες της υγείας ως ένας από τους πιο αγχωτικούς μήνες του χρόνου καθώς οι καλοκαιρινές διακοπές και επισήμως τελειώνουν, τα παιδιά πηγαίνουν πίσω στο σχολείο, ο καιρός αρχίζει να αλλάζει και πρέπει να περιμένουμε μέχρι τα Χριστούγεννα για τις επόμενες επίσημες αργίες.

Πρόσφατη βρετανική έρευνα αναφέρει ότι το 16% των ατόμων ηλικίας 16-24 χρονών βρίσκουν τον Σεπτέμβριο πολύ αγχωτικό. Επίσης, οι γυναίκες σε σχέση με τους άνδρες είναι πιο πιθανό να αισθάνονται την πίεση του Σεπτεμβρίου, ίσως επειδή είναι επιφορτισμένες με περισσότερες υποχρεώσεις συγκριτικά με τους άνδρες όσον αφορά την φροντίδα των παιδιών και το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς.

Η έρευνα δείχνει ακόμα ότι σχεδόν το 90% των ανθρώπων υποφέρουν από κάποιου είδους στρες στην ζωή τους, και μάλιστα κάποιοι είπαν πως είναι συχνά ή μονίμως αγχωμένοι. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε έναν φαύλο κύκλο αφού όταν είμαστε αγχωμένοι δυσκολευόμαστε να κοιμηθούμε κι όταν δυσκολευόμαστε να κοιμηθούμε αγχωνόμαστε ακόμα περισσότερο. Στο ημερολόγιο του άγχους ωστόσο φαίνεται ότι υπάρχουν εξάρσεις και υφέσεις με το στρες να κορυφώνεται πριν τα Χριστούγεννα και τελικά το Δεκέμβριο να αποτελεί τον πιο πιεστικό μήνα του χρόνου, πιθανότατα λόγω του άγχους των γιορτών. Με άλλα λόγια, υπάρχουν ξεκάθαρα κορυφαίες στιγμές στα επίπεδα άγχους μας κατά τη διάρκεια του χρόνου και για πολλούς αυτό εκδηλώνεται και με τη μορφή αϋπνίας.

Πώς μπορούμε να ανακουφιστούμε από το άγχος?

Σχεδόν ένας στους τέσσερις θεωρούμε ότι ένας καλός βραδινός ύπνος σε ένα άνετο κρεβάτι μας βοηθά να ανακουφιστούμε από το άγχος. Άλλοι τρόποι πάλι είναι η ενασχόληση με ένα χόμπι, το διάβασμα, το να παρακολουθήσουμε ένα χαλαρωτικό πρόγραμμα στην τηλεόραση ή το να πάμε μια βόλτα και να ξεχαστούμε. Σε περιόδους πιο απαιτητικές όπως αυτή του Σεπτεμβρίου καλό θα ήταν να οργανώσουμε τις δραστηριότητές μας όσο το δυνατόν καλύτερα για να αποφύγουμε απρόοπτα που θα μας αγχώσουν ακόμα περισσότερο. Για παράδειγμα, γράφετε σε μια ατζέντα τι έχετε να κάνετε ώστε να ξέρετε από την προηγούμενη μέρα τι σας περιμένει και να προετοιμαστείτε κατάλληλα.

Η καλή παρέα, το να έχετε κάποιον να μοιράζεστε τις δυσκολίες και να σας ακούει και το να μπορείτε να ξεκλέβετε λίγο χρόνο από τις απαιτήσεις της καθημερινότητας για τον εαυτό σας, είναι πάντα μια από τις πιο αποτελεσματικές λύσεις. Αυτό βέβαια που θα πρέπει να έχουμε στο νου μας είναι ότι το άγχος αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς μας-άλλους μήνες περισσότερο κι άλλους ίσως λιγότερο. Το πότε όμως το άγχος ξεπερνά τα όρια του «φυσιολογικού» και αρχίζει να μας παραλύει μπορεί να το απαντήσει μόνο ο εαυτός μας. Μόνο εμείς οι ίδιοι ξέρουμε πως ακριβώς αισθανόμαστε κι αν αυτό που βιώνουμε εμποδίζει την λειτουργικότητα μας και θα πρέπει να μας οδηγήσει στο να ζητήσουμε την βοήθεια κάποιου ειδικού.